TGC 2018

TGC 2018 با چالش‌ها و حاشیه‌های منحصر به فرد از راه رسید

رویداد Tehran Game Convention یا به اختصار TGC یک رویداد بزرگ B2B در صنعت بازی‌های ویدیویی است که از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و با همراهی Game Connection فرانسه در تهران برگزار می‌شود و توجه بسیاری از علاقمندان این حوزه را به خود جلب کرده است.

اولین دوره‌ی این رویداد یعنی TGC 2017 تیرماه سال گذشته برگزار شد که با وجود انتقاد‌های فراوان، در کل توانست دیدگاه بسیاری از ناظران داخلی و خارجی را به آینده‌ی صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران تغییر دهد. دومین دوره‌ی TGC نیز طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی در روز‌های ۱۴ و ۱۵ تیرماه یعنی کمتر از ۲ روز دیگر برگزار خواهد شد. به گفته‌ی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال حاضر ۲۸ میلیون گیمر در ایران وجود دارد که ۴۷ درصد از آنها به صورت روزانه به استفاده از بازی‌های دیجیتالی می‌پردازند.

پروژه‌ی TGC 2018 اسفندماه سال گذشته با حضور حسن کریمی قدوسی (مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)، مهرداد آشتیانی (مدیر پروژه‌ی TGC 2017) و سالومه اشتری (مدیر پروژه‌ی TGC 2018) کلید خورد. با وجود تنها ۲ قرارداد منعقد شده بین بازی‌سازان داخلی و ناشران بین‌المللی در سال گذشته، هدف از ادامه یافتن TGC ارتباط دادن صنعت بازی‌سازی ایران با ناشران بین‌المللی عنوان شده است؛ انتظاری که با بالاتر رفتن تجربه‌ی فعالان این حوزه در سال جاری بیش از دوره‌ی قبل فرصت تحقق یافتن خواهد داشت.

آن گونه که عنوان شده در TGC امسال شاهد حضور ۴۶ سخنران خارجی و ۲۶ سخنران داخلی و برگزاری ۷۲ کنفرانس در ۵ زمینه‌ی تجاری، تولید، فناوری، هنری و طراحی خواهیم بود که بین آنها شخصیت‌ها و نام‌های شناخته شده‌ای نیز به چشم می‌خورد. روز چهارشنبه یعنی یک روز پیش از برگزاری رویداد اصلی نیز شاهد برگزاری پنج کلاس تخصصی با پوشش موضوعات مهم صنعت بازی و سرگرمی‌های دیجیتالی خواهیم بود.

گفتنی است پلتفرم تبلیغات موبایلی و اینترنتی رایکا نیز با معرفی استارتاپ «بازیچی» در تی‌جی‌سی امسال حضور فعال خواهد داشت. بازیچی؛ رسانه‌ی تخصصی بازی‌های آنلاین، به تازگی کار خود را آغاز کرده است و به زودی فعالیت‌هایش را در عرصه‌ی رسانه‌ایِ سرگرمی‌های آنلاین گسترش خواهد داد.

چالش‌های TGC 2018

همان‌گونه که از شرایط حاکم می‌توان حدس زد برگزاری TGC 2018 با چالش‌های عمده‌ای نیز همراه شده است. طبیعی است خروج ایالات متحده از برجام، بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه‌ی این کشور طی ماه‌های آینده و نوسانات شدید نرخ برابری ریال در مقابل ارز‌های بین‌المللی، بر برگزاری رویداد و آینده‌ی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت حضور شرکت‌ها و فعالان صنعت بازی‌سازی جهان در ایران بی‌تاثیر نباشد.

افزایش هزینه‌ها و قیمت دستگاه‌های دیجیتالی مثل کنسول‌های بازی و تلفن‌های هوشمند، هراس بازیگران مهم صنعت بازی‌های رایانه‌ای جهان از مراوده‌ی تجاری با ایران و ترس از شمول تحریم‌ها به واسطه‌ی حضور فیزیکی در ایران از جمله پیامد‌های ناخوشایندی هستند که برای این تحولات می‌توان متصور شد.

حاشیه‌های TGC 2018

جدا از چالش‌های یاد شده، TGC 2018 تا اینجا با حاشیه‌های عجیبی نیز همراه بوده است. امین امیرشریفی مدیرعامل کافه‌بازار، روز گذشته در حساب کاربری توییتر خود نوشت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با ارسال یک ایمیل، حضور شرکت کافه‌بازار در این رویداد را لغو کرده و کافه بازار نیز در مقابل TGC امسال را تحریم کرده است!

کافه‌بازار TGC2018

علت این امر در ایمیل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای «تداخل ذاتی حضور شرکت کافه‌بازار با اهداف ترسیم شده برای رویداد تی جی سی» یعنی تسهیل امر صادرات بازی‌های ایرانی به بازار‌های جهانی و «مخالفت صریح مدیرعامل کافه‌بازار با این رویداد و ماهیت آن» عنوان شده است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای TGC2018

آنگونه که امیرشریفی عنوان می‌کند اشاره‌ی ایمیل یاد شده به توییت دیگری از اوست که در آن به نحوه‌ی برگزاری این رویداد و هزینه‌های میلیاردی آن اشاره کرده و افزوده با ضعف صنعت بازی‌سازی کشور، اولویت‌های داخلی چیز‌های دیگری غیر از صادرات بازی هستند.

در واقع انتقاد به‌جایی که از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نسبت به کافه‌بازار مطرح شده این است که کافه‌بازار از این رویداد در جهت واردات بهره می‌گیرد در حالی که ماهیت رویداد TGC تسهیل صادرات است. با این وجود با توجه به تامین هزینه‌های رویداد از جیب بیت‌المال، سلب حق حضور بخشی از مخاطبان آن جای شک و شبهه‌های زیادی دارد و بهتر می‌بود مشکلات و اختلاف نظر‌های به وجود آمده به شیوه‌ی حرفه‌ای‌تری حل شود.

پیام ادیب
پیام ادیب
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت